Voyage of a musafeer - Railway Experience

This blog is about my journey as a Railwayman reaching out the world. It is about my career in Railway and how I reach this far. I also provides some tips for those who like to to follow my footstep

Friday, August 17, 2007

My Operation Control Center 1

Kelihatan saya berdiri dengan berlatar belakangkan Mimic Projector THSRC line layout. Line yang dibahagian atas bewarna merah ialah OCS power supply display dan Line di bahagian bawah bewarna putih ialah Track and Signaling layout.
Sekarang ini telah lebih 6 bulan THSRC memulakan Operasi. Alhamdulillah setakat ini tiada searang kejadian yang tidak diingini berlaku. Sub sistem semua berada didalam keadaan baik. Melain ada satu kes derailment yang berlaku diwaktu Maintenance Working Time yang melibatkan sebuah OCL vehicle yang "derailed" di turnout kerana kesilapan operasi.
Sepanjang pengalaman saya menjadi Chief of Operations Control Center, terdapat beberapa incident kecil yang berlaku seperti OCL power outage. Alhamdulilah disebabkan design OCL dan signaling system train mampu untuk coasting hampir 20km untuk tiba ke energised section. Ini menyebabkan train tidak stranded mid station.
Antara cabaran yang paling besar ialah behadapan dengan natural disaster. Typhoon dan Earthquake merupakan fenomena alam yang paling besar untuk dihadapi. Namun contingency plan yang baik mampu meminimakan kesan terhadap revenue service. Yang terbaru ialah Taiwan sekarang ini dilanda Typhoon SEPAT. perkataan SEPAT itu diambil dari perkataan ikan SEPAT (perkataan Melayu) dan ia merupakan satu Super Typhoon.


Kelihatan Typhoon SEPAT dengan kelajuan 51m/s dalam radius 250km dikeluarkan pada 19:30hrs 070817 oleh CWB Taiwan.
"""Baru dapat berita, Arahan dari Executive Yuan Operasi THSRC dibenarkan tutup pada hari Sabtu 070818.walaubagaimana pun, THSRC akan review situasi semasa pada 1200hrs tgh esok samada perlu ditutup sehingga waktu operasi tamat atau boleh dibuka selepas jam 1800hrs. BEST TU...tak yah kerja...
Tetapi, besok saya kerja pagi 0700hrs - 1530hrs kena datang juga...so lepak jer lah.dan observe situation. Lagi pun Incident Command Room dibuka oleh Operations Strategic Team yang akan bagi arahan pada saya....oleh Chief Emergency Coordinator..."""

Seperti biasa kalau dahulu, Train Controller Workstation dikuasai oleh Senior Train Controller yang terdiri dari expat. Tetapi local staff menjalani siri latihan teori dan practical serta simulator exposure dan akhirnya lulus didalam practical test, peranan Senior train Controller expat telah pun berkurangan dengan banyaknya. Kalau dahulu ada lebih kurang 12-15 orang expat yang bekerja didalam OCC namun kini yang tinggal ialah 5 orang as permanent Chief of Control Center dan 3 orang Senior Controllers. Yang lain-lain nya sebahagian telah pun habis contract, sebahagiannya resign kerana dapat offer ditempat lain dan sebahagian dari mereka berpindah ke OCC back office mengambil alih peranan dalam procedure reviewing.

Life di OCC sememangnya penuh dengan cabaran tetapi menyeronokan. Selepas kami swipe in di Lobby OMC, kami terus ke OCC di tingkat 3.

Seperti biasa kami akan melakukan Alcohol test dan Blood Pressure test. Selepas itu menghadiri sessi briefing selama 10-15 minit bergantung kepada keadaan Operasi tren pada waktu itu. Didalam yna juga kami akan diupdate dengan Line restriction, current failure status dan OTI (operations Temporary Instruction).

OCC di THSRC tidak seperti operasi OCC di mana-mana syarikat di Malaysia. Di sini tiada diskriminasi gender kerana wanita diberi peluang yang sama rata bagi jawatan di dalam OCC. Oleh itu anda lihat ramai wanita didalam OCC. So time kerja tu tak de lah rasa boring sangat.....

Di persilakan anda semua melawat ke Operations Control Center kami ini...Sila senyap dan buka kasut.....???

Oh yer..saya tengah rilek...ialah kerja saya ialah supervise staff. So kalau everything okay means just dok lepak ler......


Oh yer..Dua orang Mat Salleh nie...disebelah kiri ialah JH Vandenberg, orang South Africa dan disebelah kanan ialah Etienne Oswald, Frenchman..ex Colonel in French Army.


Yang ini pula Carl Hsieh..anak seorang pegawai polis kawasan Chiayi. Dulunya seorang staff EVA Air.......bolhe cakap Indon sikit-sikit sebab pernah kerja kat sana dulu....


Yang berdiri ni ialah Sandy Huang...ex TSIEC staff.

yang duduk pula ialah Micheal Chen...station Controller yang buat duty di OCC. So OCC kami akan sentiasa ada staff dari station on duty di sini sebagai support dan juga exposure for future promotion......


Oh yer...kerja disini tak de lah tension sangat kerana decision dibuat oleh orang atasan..So kita execute jer.....Most of all staff kat sini dengar dan respect cakap Boss...tu yang best tu....

So akan disambung dengan gambar-gambar lainnyer di OCC...wasalam....

Labels:

3 Comments:

Blogger SNS said...

Tompat kojo bosar, gaji bosar, orang nya pun bosar...tapi tanggungjawab kocik...mano aci...

11:48 PM  
Blogger akuazrin @ parkdude said...

Che Su, pergh ganaz ler OCC che' su.
Segak betul org tu dgn kot dan tali leher....

Che su, aku setuju betui dgn comment dr chip....

6:39 AM  
Blogger Suhaizee Sarudin said...

Ialah tu comment anda semua...apa pun InsyaALLAH kita jumpa di lain projek nanti..doa bebanyak..Roger Out

3:25 PM  

Post a Comment

<< Home